بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

تسریع در تکمیل تصفیه خانه ها و خطوط انتقال آب خام فضای سبز مشهد

  • کد خبر: ۱۳۳۴۶۱
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
تسریع در تکمیل تصفیه خانه ها و خطوط انتقال آب خام فضای سبز مشهد
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: زمان از دست رفته در اجرای پروژه ها قابل ارزیابی ریالی و مالی نیست و سرعت عمل در اجرای پروژه ها می بایست دو چندان گردد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن کریمدادی ناطق پیش از دستور پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

اللهم اخلصنا به خالصه توحیدک و جعلنا من صفوه عبدک

با درود و سلام بر شهیدان و امام شهیدان و آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای مقام معظم رهبری و ارج نهادن به مقام شهدای مظلوم حرم شاهچراغ و شهدای امنیت

حضرت آقا فرمودند: فرصت خدمت‌گذاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدایی را همواره مد نظر قرار دهید.

گذشت بیش از ۸ ماه ونیم از سال ۱۴۰۱ ما را بر آن داشت که بررسی از وضعیت عملکرد شهرداری مشهد مقدس در سال جاری، به جهت پیشبرد اهداف تعیین شده در شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، که چیزی جز سرعت بخشیدن به ارائه خدمت به مردم شریف مشهد، زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی نیست و ارائه گزارشی به مردم در زمینه اینکه شهرداری در طول سال جاری بویژه در شروع، تکمیل پروژه‌های عمرانی چه کرده است، ارائه کنم.

لازم به ذکر است گزارش پیش‌رو، مستند بر بررسی و محاسبه دقیق، سامانه‌های سیبنا – مبصا – EPM و بازدید‌های میدانی که از معاونت‌ها، سازمان‌ها، مناطق، ادارات کل، شرح عمکلرد، پیشرفت‌های فیزیکی، ریالی، میزان تامین و تخصیص اعتبارات، چگونگی و کیفیت صورت وضعیت‌های پیمانکاران، نحوه و گردش وضعیت‌ها در آن‌ها ثبت و قابل رصد و مشاهده است، با حضور مسئولین هر قسمت و معاونت محترم نظارت و پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر بررسی شده است.

در همین جا متذکر می‌شوم، شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در راستای وظایف ذاتی و قانونی و به عنوان منتخبین مردم شریف و انقلابی شهر مشهد مقدس، باید در تمامی حوزه‌ها دسترسی آسان و کاملی به تمامی سامانه‌های ثبت عملکرد‌های ریالی و فیزیکی، قرارداد‌های منعقده و کیفیت و نحوه واگذاری فعالیت‌ها، به بخش خصوصی را داشته باشد.

** اعتبارات عمرانی معاونت خدمات و محیط‌زیست به شرح ذیل می‌باشد:

در سال ۱۳۹۹ اعتبار عمرانی معاونت خدمات و محیط زیست شهری: ۶۶۳ میلیارد تومن

سال ۱۴۰۰ اعتبار معاونت خدمات و محیط زیست شهری: ۷۰۵ میلیارد تومان با افزایش ۰۶/۱ درصدی نسبت به سال قبل

سال ۱۴۰۱: ۶۱۷ میلیارد تومن کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

با بررسی عملکرد شهرداری مشهد در سال جاری ملاحظه می‌گردد عزم جدی در اتمام پروژه‌های نیمه تمام رویت نمی‌گردد.

پروژه‌های پارک ۷۳ هکتاری در حاشیه شهر، شهرک شهید رجایی، زیست پارک و کشت پارک، پارک‌های بانوان، پارک‌های محلی و شهری حاشیه شهر از این جمله اند.

عدم تخصیص اعتبار کافی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال ۱۴۰۱، نشان از عدم تبعیت مجموعه شهرداری از سیاست گذاری‌های تعیین شده در شورای اسلامی دارد.

تاخیر بیش از ۵ ماهه در بازگشایی اعتبارات در ابتدای سال جاری، تاخیر در برگزاری مناقصات، تاخیر در آغاز فرآیند و عملیات پروژه‌های عمرانی، از دست دادن ماه‌های مناسب ابتدای سال جهت شروع پروژه‌ها، عدم بررسی دقیق و پیش‌بینی ردیف اعتباری مناسب به پروژه‌های نیمه‌تمام، طولانی شدن مدت قرارداد‌های عمرانی و پرداخت تعدیل‌های متوالی و زیاد و گران تمام شدن پروژه‌ها، معطلی و نیمه فعال بودن پروژه‌ها به‌دلیل عدم تزریق منابع مالی، قسمتی از نواقص رویت شده در پروژه‌های حوزه معاونت‌های خدمات و محیط‌زیست شهری، فنی و عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و فرهنگی و ... است.

با این نحو مدیریت، برنامه ریزی و عملکرد، چنانچه چابکی و تغییر رویکرد محقق نشود، شهروندان باید دغدغه جمع‌آوری زباله و نظافت معابر را بخاطر کسری بودجه قریب به ۸۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری در این سر فصل، علی رغم تذکر در جلسه بودجه در سال ۱۴۰۱ توسط اینجانب و دیگر همکاران، عدم توسعه فضای سبز در حاشیه شهر بدلیل عدم عملکرد در تبصره‌های ۴۸ بودجه ۱۴۰۰، و عملکرد قریب به صفر در حوزه تملک زمین جهت فضای سبز با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان، ازجمله دغدغه‌های شورای اسلامی شهر می‌باشد.

و، اما سازمان مدیریت پسماند با استناد به آمار اخذ شده از سامانه EPM تاکنون ۶۸ درصد از کل اعتبار عمرانی تامین اعتبار شده است که فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۳ درصد پیشرفت مالی داشته است.

در مجموعه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از مجموع اعتبار ۳۵۴ میلیارد تومان اعتبار عمرانی با ۷۰ در صد تامین اعتبار و با پیشرفت ۱۷ درصدی در آبان ماه در پیشرفت پروژه‌ها مواجه ایم.

نظر به لزوم انجام مطالعات در تدوین اسناد پروژه‌ها متاسفانه حوزه مطالعات تاکنون نسبت به پیشبرد و سرعت بخشیدن به انجام مطالعات اقدام موثری صورت نگرفته است.

در حوزه تامین آب خام و تبدیل به آب مورد نیاز فضای سبز ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال و تصفیه خانه مرکزی، توسعه شبکه اتصال آب از سطح شهر به کمربند سبز، ضروریت‌های شهر مشهد مقدس است که از سال ۹۵ تاکنون بلاتکلیف مانده است.

زمان از دست رفته در اجرای پروژه‌ها قابل ارزیابی ریالی و مالی نیست و سرعت عمل در اجرای پروژه‌ها می‌بایست دو چندان گردد.

با پیگیری اینجانب در تبیین اهمیت موضوع منابع آبی در سال‌های پیش رو، درخواست نمودم که مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومن اعتبار طی دوسال آینده از طریق تسهیلات بانکی فراهم و در اختیار معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها قرارگیرد تا موضوع تکمیل تصفیه خانه‌ها و خطوط انتقال آب خام فضای سبز انجام گردد که معاونت خدمات شهری و سازمان مذکور با قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمایند، تا در اصلاح بودجه امسال عملی شود.

در حوزه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی با کاهش چشمگیر اعتبارات عمرانی در سال جاری مواجه‌ایم، با تامین اعتبار ۸۳ درصدی و ۳۰ درصد جذب را شاهدیم.

برنامه ریزی در عقد قرارداد ساماندهی مشاغل و پیگیری ساخت و تکمیل مجتمع صنفی و ساخت بازار‌های جدید شهرما و احداث و توسعه بازار‌های شهرما در حاشیه شهر از سیاست گذاری‌ها و ریل گذاری‌های سال جاری در سازمان مذکور بوده به تا کنون عملکرد مطلوبی در این خصوص دیده نشده است.

تعطیلی چند ماهه بازار‌های شهرما به دلیل برگزاری مزایده و انتخاب بهره بردار، کاهش شدید مبالغ قرارداد‌های منعقده با بهره بردار جدید و. هیچ کدام تاکنون منجر به بازگشایی بازار‌ها و فعالیت و ارائه خدمات به شهروندان نشده است و بعضا با بنر‌های تعمیرات عمرانی مواجه‌اند.

در کجای این شهر اجاره‌ها کم شده است که بازار‌های شهرما در قرارداد‌های واگذاری جدید از یک بسته شامل چند بازار به متراژ بیش از ۲۰۰۰ متر از ۷۰۰ میلیون تومان را به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

در سازمان فردوس‌ها و سازمان آتش نشانی هم به همین منوال پیش میرود.

در صورتیکه سازمان فردوس‌ها درآمد کافی دارد، ولی شهردار همان مبالغ خود سازمان را واریز نمی‌کند. پروژه‌های عمرانی کلان مشهد مثل خطوط قطار شهری، پارکینگ هشت اباد، میدان آزادگان، پل چپ گرد آیت ا... هاشمی رفسنجانی و چندین پروژه دیگر، با کندی مواجه است.

سازمان آتش نشانی ازکل مبلغ ۶/۸۹ ریال اعتبار بازگشایی شده ۸/۱۹ میلیارد تومان و کمتر از ۲۰ درصد جذب اتقاق افتاده است.

در بررسی صورت گرفته در خصوص پروژه‌های زودبازده در سطح مناطق شهر مشهد، اوضاع به همان طریق که در پروژه‌های عمرانی تاکنون ذکر شده است، می‌باشد.

پیشرفت فیزیکی طی سال جاری و سال گذشته ۴۶ درصد و پیشرفت مالی ۳۷ درصد از کل اعتبارات عمرانی تاکنون در سال جاری نشان از روند کند پروژه‌ها با توجه به شروع فصل سرما و نیمه دوم سال را مواجهیم.

این مسئله نشانگر اهمیت کم و ناچیز پروژه‌های زودبازده عمرانی با محوریت محلات حاشیه شهر را برای مدیریت شهری دارد.

تاخیر بیش از اندازه در تفویض اعتبارات عمرانی، عدم تسریع در به سرانجام رساندن مطالعات و تهیه اسناد در پروژه‌ها، عدم اطلاع و توجیه مناطق شهرداری نسبت به اولویت بندی پروژه‌ها در شورای اسلامی شهر به نحوی که تعداد زیادی از پزوژه‌های اولویت ۱ تاکنون اجرایی نشده است، از دست دادن فصل کاری مناسب در بسیاری از پروژه‌های آسفالت و مرمت کانال‌ها در سطح مناطق شده است.

پروژه‌های دنباله دار بدون دلیل متوقف شده است و پیمانکاران امکان ارسال صورت وضعیت نداشته اند و این مسئله نهایتا مشکل تعدیل را گریبان گیر شهرداری خواهد کرد که موضوعی ست که هم تکراری ست و هم هزینه زا.

اعتبارات تملک در حوزه املاک، به تبع آن پروژه‌های زودبازده متصل به آن، هیچ اقدامی برای آن نخواهد شد. از جمله تبصره ۴۸ و ۴۹ بودجه ۱۴۰۰ از ۱۵۰ میلیارد تومان هیچ چیزی جذب نشده است.

پروژه‌های مشارکت در مساجد نیز بر همین منوال است. چه اتفاقی برای مساجد افتاده است. ما با برنامه‌ی مسجد محوری آمدیم، اما کدام برنامه اجرا شده است، شهر باید بر محور مسجد بچرخد.

هیچ پروژه بزرگ شهری در برنامه‌ی مدیریت شهری در حال پیگری جهت اجرا در سنوات آینده نیست. پروژه‌ای که بتوان اعلام کرد که در این دوره برنامه ریزی و عملیاتی شده و نهایتا تا پایان دوره ششم به بهره برداری می‌رسد.

پروژه‌هایی که بار‌ها به مدیریت شهری اعلام و در خواست شده است با توجه به نیاز شهر و شهروندان نسبت به اجرایی شدن و برنامه ریزی دراز مدت جهت اجرای آن برنامه ریزی نماید که تاکنون اقدام موثری انجام نشده است که به جهت اطلاع شهروندان فهیم شهر مشهد پروژه‌های مذکور را به شرح ذیل اعلام می‌نمایم:

۱- راه اندازی کوهستان پارک شادی و یا احداث شهربازی در حد بین المللی

۲- احداث میدان بار مرکزی شهر مشهد مقدس

۳- ایجاد تصفیه خانه بزرگ و تعیین تکلیف تصفیه خانه‌های لوکال با هدف تامین آب فضای سبز

۴- تسریع در تکمیل و احداث و بهره برداری پارک ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی

۵- احداث کارخانه تفکیک و خاک و نخاله با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

۶- احداث زباله سوز

۷- عقد قرارداد بیوگاز

۸- اجرای طرح جامع پسماند

۹- احداث بزرگترین پارک سرپوشیده و مرکز عرضه گل و گیاه در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی

۱۰- ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح شهر مشهد مقدس

۱۱- تملک اراضی ۱۷۳ هکتاری شرق بهشت رضا از آستان قدس رضوی

۱۲- احداث ۹ ایستگاه آتش نشانی جدید در سطح شهرمتناسب با طرح مطالعاتی

۱۳- تهیه و تدوین لایحه ایمنی شهر مشهد مقدس

۱۴- احداث سایت عملیاتی – ورزشی و آموزشی سازمان آتش نشانی

۱۵- بروز رسانی طرح جامع آلودگی هوای شهر مشهد و پیش بینی آلودگی هوا

۱۶- اجرای طرح جامع هوشمند سازی کلیه فرایند‌های حوزه خدمات شهری

۱۷- احداث و توسعه پارک‌های زیر ۶ هکتاری در مناطق کم برخوردار

۱۸- احداث پارک بانوان در سطح پارک‌های بالای ۵ هکتار

۱۹- تجهیز بوستان‌ها برای افراد دارای معلولیت

۲۰- تجمیع مدیریت‌های موازی (کشف رود- هفت حوض – کمربند سبز) ارتفاعات جنوب

۲۱- تکمیل شبکه جداسازی آب خام فضای سبز

۲۲- جایگزینی بازار خودرو مجیدیه و بازار متور سیکلت

۲۳- اجرای طرح ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده با برنامه‌ی زمان بندی

۲۴- طرح آموزش پاکبان‌ها و نیرو‌های فضای سبز شاغل در شهرداری مشهد

** طرح‌های حوزه شهرسازی و معماری

۱- ساماندهی بافت پیرامونی حرم مطهر

۲- اجرای طرح نما سازی و متناسب سازی معابر منتهی به حرم مطهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->